Actieve communicatie: betrokkenheid creëren bij bouwprojecten

Bouwtrajecten vormen het dagelijks werk voor ICSadviseurs. Voor betrokkenen van het project echter is de (nieuw)bouw vaak iets heel ingrijpends. Communicatie levert een bijdrage in het soepel laten lopen van deze trajecten, omdat betrokkenen als leerlingen, bewoners en de omgeving al in een vroeg stadium betrokken worden.

Interactief vooruitlopen op het eindresultaat

Door van de bouw een gezamenlijk en interactief traject te maken, leren we van de ideeën van de toekomstige gebruikers. Daarnaast worden mogelijke barrières al in een vroeg stadium zoveel mogelijk weggenomen.

Hoe maak je een project spannend en interactief? Bijvoorbeeld door volop gebruik te maken van beelden. Afbeeldingen van het interieur, het gebouw of de omgeving. Wanneer deze beelden te zien zijn op social media of een website, kunnen ze worden gedeeld. Door middel van acties rondom de bouw: een poll, bouwplanning, een bouwmascotte ontwerp wedstrijd, stellingen, bouwcam of een filmpje van de bouw door een drone wordt de bouw in een vroeg stadium interactief.

Een voorbeeld: Het Merletcollege in Cuijk.

Merletcollege Cuijk: vol verwachting van de nieuwbouw.nieuwemerletcollege.nl
Lightbox triggered by Image

Meten = Weten

Het mooie van het internet is, dat je bezoekersgedrag kunt meten. Wanneer er een mijlpaal plaatsvindt -bijvoorbeeld het slaan van de eerste paal- en daar is een filmpje van gemaakt, dan zie je dat als het goed is positief terug in de bezoekersaantallen. Helemaal wanneer deze wordt gedeeld.

Heeft de webstek goede bezoekersaantallen, dan wordt het natuurlijk ook weer interessant voor de aannemer of architect om -als ware het een interactief bouwbord- zich op de website te profileren. Zo kan de investering weer worden terugverdiend. Je zou zelfs het traditionele bouwbord kunnen weglaten, dat scheelt ook weer kosten. Kijk hieronder naar de kosten en de opbrengsten.

Vind hiernaast de bezoekersstatistieken (9 maanden) van de nieuwbouw-website van het Da Vinci College in Roosendaal, die van 2013 tot 2016 draaide.

Download de PDF met alle informatie

 

 
[rev_slider alias=”actieve-communicatie”]

Het Da Vinci College in Roosendaal over de actieve communicatie van ICSadviseurs

“We krijgen veel positieve reacties op ons online nieuwbouw platform (nieuwedavinci.nl). Nu, meer dan een jaar verder, wordt de site nog steeds goed bezocht. Het belangrijkste om de website levend te houden, is een goede verdeling van de informatie. Wanneer je met de website bezig blijft, dan merk je echt dat het in de hoofden blijft zitten.”

Tom Waarsenburg | ICT Da Vinci College

Creatieve en technische ondersteuning om de communicatie te laten slagen

Om de communicatie body te geven werkt ICSadviseurs ondermeer samen met online communicatiebureau De Beelddenkers uit Utrecht.

De Beelddenkers ondersteunde ICSadviseurs al bij het ontwerpen, bouwen en levend houden van de communicatie voor het Merletcollege en het Da Vinci College.

De Beelddenkers is een compact bureau in 2010 opgericht door René Voorberg. Voor vragen rondom online communicatie kan je bellen naar 030 231 23 03 of mailen via rene@debeelddenkers.nl.

Download de PDF met alle informatie

 

Kosten en opbrengsten

[easy-pricing-table id=”9733″]

Opbrengsten

[easy-pricing-table id=”9743″]