19 juni 2020
Kompaan College Zutphen
Bij de ontwerpbegeleiding kijken we, samen met de gebruikers, of het ontwerp afgestemd is op het onderwijs en de gebruikers. Daarnaast toetsen wij het ontwerp op functionaliteit, toekomstbestendigheid en kosten. Normaal gesproken voeren we ontwerpsessies uit in een workshop-achtige setting. De maatregelen vanwege Corona maakten het echter onmogelijk fysiek bij elkaar te komen voor de ontwerpsessies. Daarom deden we ze digitaal. Dat was voor alle betrokkenen de eerste keer, maar het werkte verrassend goed.
DAT Architecten had eerder met hun visie op de opgave de niet-openbare Europese aanbesteding gewonnen. De architect presenteerde tijdens de online ontwerpsessie twee varianten vanuit hun visie op het huisvestingsconcept dat uitgaat van praktijkrealistisch leren.
Na de presentatie kwam het gesprek met de gebruikers al snel op gang: Moet deze afdeling juist op de begane grond liggen of juist niet? Welke functies plaatsen we bij elkaar, of kunnen we juist opknippen in kleinere onderdelen?
De modelleur verwerkte deze input direct visueel in een 3D-model. Dit model gebruiken we bij een volgende sessie als basis voor het vervolggesprek. Zo gaan we in dit project periodiek met elkaar in overleg tot het ontwerp helemaal gereed is.
Wilt u meer weten over praktijkrealistisch leren?
Lees hier het artikel uit Schooldomein Het nieuwe vmbo ontwerpen met daarin onder andere het hybride leren.
Meer weten over de digitale werksessies voor het Kompaan College in Zutphen?