dankzij intensieve samenwerking voor IHP Velsen
Om tot een gedragen IHP te komen is er een intensief traject doorlopen samen met de gemeente en schoolbesturen. Ook de gemeenteraad is veelvuldig betrokken bij het gehele proces. Men is gestart met het opstellen van een gezamenlijke visie op onderwijs en onderwijshuisvesting. Vanuit de gemeenteraad werden de speerpunten vooraf meegegeven. De rol van de school in de wijk, duurzaamheid, binnenklimaat en renovatie zijn de thema’s die het meeste aandacht verdienen. In verschillende werkgroepen is samen met de schoolbesturen verder invulling gegeven aan deze thema’s.
De gezamenlijke visie, waarin ook de uitgangspunten voor de uitvoering (rolverdeling, financiën en planning) zijn opgenomen, vormt een belangrijke basis voor de plannen in het IHP.
De plannen in het IHP zijn tot stand gekomen na een uitvoerige inventarisatie van alle schoolgebouwen binnen de gemeente. Wijkgericht is onderzocht wat de kwaliteit van de gebouwen is, hoe de exploitatielasten zich verhouden tot landelijk gemiddelden en in welke mate de capaciteit nu en in de toekomst toereikend is voor het huisvesten van de leerlingen.
"Het veelvuldig betrekken van de gemeenteraad heeft ertoe geleid dat het plan breed erkend en gedragen wordt."
Een prioriteitenlijst met schoolgebouwen die in de komende 16 jaar worden aangepakt.
Verdeeld over 3 fasen zijn voor de schoolgebouwen één of meerdere scenario’s verkend en (financieel) uitgewerkt. Met de uitvoering van de scenario’s worden de grootste knelpunten in de huisvesting opgelost en duidelijke keuzes gemaakt per gebied.
Het IHP biedt de gemeente en schoolbesturen een dynamisch meerjarenperspectief. Het geeft beide partijen houvast hoe om te gaan met investeringen zodat er een gezonde en duurzame onderwijsomgeving gerealiseerd wordt.
Het veelvuldig betrekken van de gemeenteraad heeft ertoe geleid dat het plan breed erkend en gedragen wordt.